torsdag 8 november 2012


Hola todos!


Idag gick vi igenom grammatikhäftet på lektionen. Vi hann gå igenom allt utom de sista papperna med meningar - dessa går vi igenom på tisdag.

För att ni ska kunna träna lite mer på egen hand innan provet lovade jag er att jag skulle lägga upp lite övningar här. Ni hittar länkarna här under tillsammans med en söt film om de spanska artiklarna. Vissa av övningarna använder ord som vi ännu inte gått igenom. Då kan ni antingen slå upp orden i ett lexikon eller använda er av uteslutningsmetoden. När det, t.ex. gäller övningar i artiklarna kan ni ibland titta på vad ordet slutar på.

Någon av dessa övningarna har ljud kopplat till, t.ex. den första här under om artiklar. Om ni inte har tillgång till ljud på er dator blir dessa då svåra att genomföra. Om ni däremot har ljud kan detta vara en bra omväxling.

Kommentera gärna övningarna när ni har gjort dem och berätta vad ni tyckte om dem - var de lätta, svåra, tråkiga, roliga?  På så sätt får jag veta vem som varit inne och arbetat och om jag ska lägga ut fler övningar av en typ som ni tyckte om att göra. Skriv gärna också en kommentar om det finns något ni saknar bland övningarna som ni vill att jag ska lägga till - så ska jag försöka att ordna detta!

Ahora trabajamos!

Suerte!

/Tina



Artiklar - El/La
Bestämda artiklar
Obestämda Artiklar
Adjektiv
Adjektiv - Utseende/Egenskaper
AR-Verb
IR-Verb
ER-Verb
Regelbundna Verb
Regelbundna & Oregelbundna Verb

5 kommentarer:

  1. Jag tyckte vissa övningar var lätta och vissa svåra. I någon uppgift så var det många ord som jag inte kunde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hola Axel!

      Me alegro de que hayas escrito algo por aquí! La próxima vez voy a pensar en la dificultad de las palabras también - muy bien que lo dices!

      Va' kul att du skrev en kommentar! Jag ska tänka på att orden inte blir för svåra nästa gång - bra att du tog upp det!

      Saludos

      Tina

      Radera
    2. Hej! jag tyckte att vissa var svåra, men det mesta var lätt. Det hade varit ännu bättre om det funnits en övning med genitiv för jag är lite osäker på det.

      Radera
    3. Hola Maja!

      Lo siento, pero no puedo encontrar ejercicios con el genitivo. Puedes mirar tus notas (de hoy) y también en el libro de textos por la página 94, dónde hay una explicación.

      Jag är ledsen, men jag hittar inga digitala övningar med genitiv. Du kan titta i ditt häfte (som vi gått igenom idag) och du kan också titta på sidan 94 i textboken där det finns ytterligare en förklaring.

      Saludos

      Tina

      Radera